Hanne Langels

Jag var hos dietisten igår igen. Vi gick igenom ungefär hur mycket man ska äta per dag, jag tyckte att det var sjukt mycket mat, hinner man göra annat än att äta då? Vi gjorde i alla fall upp ett ungefärligt matschema.
Det såg ut så här:

Morgon: Fil/youghurt/gröt och en frukt
Mellanmål:Dubbelmacka med kalkon och avokado eller någon frukt och mjölk
Lunch:Lagad mat, enligt tallriksmodellen, och någon frukt eller macka till det, och ett glas mjölk eller vatten.
Mellanmål:Smoothie, ett glas mjöl, eller liknande.
Middag:Enligt tallriksmodellen, plus en macka eller frukt, och ett glas vatten eller mjölk
Kvällsmål:En macka och ett glas mjölk

Det blir en utmaning att passa in detta i vardagen. Skola, jobb, häst gym. Har man tid att hinna äta så här mycket?
Men jag ska i alla fall försöka att proppa i mig den här maten. Detta var för någon som inte var så aktiv, eftersom jag är ganska aktiv av mig borde jag äta mer än så här. Men jag börjar på den här nivån. Det är jätte bra för kroppen, och du blir inte tjock av att äta mer mat, tvärtom nästan. Äter man lite och in så ofta så "hamstrar" kroppen. Så när du väl äter så sparar kroppen på det, och du får upp i vikt. Men följer man t.ex. der här mat schemat så lär sig kroppen att göra av med maten eftersom.

Idag har jag fått ordentlig vardagsmotion. Varit ute och plumsat och ridit i djupsnön för att hämta julgran.
Här är två videor, min pappa filmade.




Man blir verkligen hungrig av att vara ute och röra på sig. Sitter och äter korv med bröd nu, och dricker mjölk. Vi ska snart fara på ICA maxi och köpa lite nyttig frukost och grejer till smoothies. Sen ska vi ut och äta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0